- Rok vydání
- 2013
- Vydavatel
- SUPRAPHON a.s. , SUPRAPHON a.s. (online)
- Distributor
- Radioservis a.s.
- Kód produktu
- VT 8645-2
- EAN
- 099925864521
- Celková délka
- 01:40:49
- Interpret
- Různí interpreti
Hudba na zámku v Kroměříži
Hudba na zámku v Kroměříži
Už v pobělohorské době, na konci renesance, působili v Kroměříži dva významní olomoučtí biskupové - Vilém Prusínovský a Stanislav Pavlovský. Za biskupa Pavlovského žil a pracoval v olomouci skladatel slovinského původu Jacobus Gallus - Petelín, zvaný Handl (1550-1591). Měl významné postavení u olomouckého biskupa, který jej pověřil provedením reformy liturgického zpěvu podle požadavků Tridentského koncilu.
Největší rozkvět prožívalo město v barokní době - v 17. a 18. století. Zvláště druhou polovinu 17. Století - dobu vlády biskupa Karla z Lichtensteinu - můžeme směle nazvat zlatou dobou Kroměříže. Biskup Lichtenstein sídlil na kroměřížském zámku trvale a proto si zde také udržoval stálou hudební kapelu, která účinkovala při různých bohoslužbách v chrámu sv. Mořice. Podle dochovaných pramenů měla kapela 38 členů, tedy více, než tehdejší královská kapela v Paříži a císařská ve Vídni.
I v 2. polovině 18. století si uchovávala Kroměříž svůj vysoký kulturní a umělecký standard. Jen doba se začala měnit. Síla baroku poznenáhlu vyprchala, zároveň s francouzským filozofickým racionalismem byl obnoven kult starého umění řeckého a římského. Změnil se celý životní styl, nastala vláda klasického umění. V roce 1777 bylo olomoucké biskupství povýšeno na arcibiskupství. Hudba začínala postupně měnit svou tvář. Stávala se jednodušší, melodicky se opírala o lidové umění, složitá barokní polyfonie byla nahrazena jednodušší, přehlednější homofonií. Chrámová hudba byla nahrazena přímo nesmírnou produkcí instrumentální hudby orchestrální, komorní, koncertantní a pro různé sólové nástroje.
19. století - období romantismu, v politickém životě doba národního probuzení, nám poskytuje již jiný obraz. Ráz hudebního života v Kroměříži přestal udávat zámek, dokonce i v chrámech se již méně muzicírovalo. Do popředí se dostalo měšťanstvo, které začalo konzumovat jiný druh hudby. Sláva kroměřížského zámku, jako uměleckého střediska města, definitivně končila... (Sleev-note Jiří Šafařík, 1971)
- Rok vydání
- 2013
- Vydavatel
- SUPRAPHON a.s. , SUPRAPHON a.s. (online)
- Distributor
- Radioservis a.s.
- Kód produktu
- VT 8645-2
- EAN
- 099925864521
- Celková délka
- 01:40:49
- Interpret
- Různí interpreti
Jednotlivé části
Album 1 | |||||
---|---|---|---|---|---|
| Planxit David. Pars I. - II. | 00:03:36 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Mirabile mysterium. Motetto | 00:02:50 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Jocundare, filia Sion | 00:03:52 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Sonáta pro housle a continuo A dur. Rappresentazione avium | 00:12:00 | |||
/ | |||||
| Parthia in C. I. Pochod | 00:02:16 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Sinfonia | 00:01:46 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Allegro | 00:00:37 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Allegro II. | 00:00:37 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Allegro III. | 00:02:50 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Allegro IV. | 00:00:50 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Interfecto sisara. Kantáta pro sólo soprán, tenor, smíšený sbor, komorní orchestr a varhany | 00:17:07 | |||
/ | |||||
Album 2 | |||||
| Intrada XIII. | 00:02:16 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Sonata Italica a 12 pro 3 housle, 2 kornety, 3 klarinety, 4 violy a varhany. Jednovětá | 00:09:36 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Andantino | 00:07:26 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Allegro molto | 00:07:07 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Sonata ad tabulam | 00:06:32 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Missa sopra La Bergamasca | 00:19:31 | |||
/ |
Více