Hudba Musica Nova Bohemica. Nové české skladby 1.
Rok vydání
2013
Vydavatel
SUPRAPHON a.s. , SUPRAPHON a.s. (online)
Distributor
Radioservis a.s.
Kód produktu
VT 9791-2
EAN
099925979126
Celková délka
00:51:23
Interpret

Musica Nova Bohemica. Nové české skladby 1.

Musica Nova Bohemica. Nové české skladby 1.

Naše album obsahuje výběr ze zdařilé nové tvorby začátku šedesátých let. Jsou tu skladby velmi různého obsahového i slohového zaměření, obsazení i žánrového určení. Jejich dramaturgický výběr byl veden snahou postihnout různé úspěšné cesty za novými možnostmi hudebního vyjadřování, jak se projevily ve chvílích prvního slohového přelomu. Mnozí z autorů, jejichž díla zde byla zachycena, dnes už vystoupili s dalšími i vyhraněnějšími skladbami. Na gramofonových deskách jsou vydávána (samostatně, mimo toto album) také jejich jiná díla, která vyšla z podobných novátorských snah. Poukazují z nich např. na Africký cyklus Jana Rychlíka, na orchestrální díla Miloslava Ištvána Balada o Jihu, Viktora Kalabise Sinfonia pacis, v mnoha souvislostech do tohoto proudu patří i vynikající Vokální symfonie Vladimíra Sommera z roku 1958 apod.
Nejstarší dva autoři tohoto výběru vstoupili svými díly do české hudební veřejnosti již v letech okupace a prodělali složitý tvůrčí vývoj, než dospěli k uplatnění těchto nových kompozičních metod. Jarmil Burghauser (nar 1921) byl ve skladbě žákem Jaroslava Křičky a Otakara Jeremiáše. Tvořivě vyspěl velmi záhy, už do konce války vytvořil nejen řadu komorních skladeb, ale i velké kantáty Utrpení a vzkříšení, Tajemný trubač a další díla. Po válce zasáhl do nejrůznějších hudebních žánrů, vynikl i jako autor oper (Karolinka a lhář, 1953) a baletů (Sluha dvou pánů, 1957). Po převážně tradičně zpěvné slohové orientaci jeho nejúspěšnějších předchozích děl vyvolalo jeho Sedm reliéfů pro velký orchestr z roku 1962 velké překvapení. Skladatel vytvořil v novém slohu hned zralé dílo pro plný orchestr s velkým obsazením, obohacený zejména o četné bicí a netradiční strunné nástroje. Všech sedm skladeb tohoto cyklu jsou stručné hudební obrazy vyhraněného obsahového ladění. Nesetkáváme se zde s tradiční tematickou prací; stavebným základem díla je skupina sedmi tónů, které skladatel zpracovává pomocí techniky seriální hudby. Ve skladbě převažuje velmi dlouho střídání různých podmračených a stísněných nálad, jež výrazně dotvářejí i instrumentační prostředky, např. v prvním reliéfu vibrující tóny kanadské pily či převládající tremola smyčců. Ty se v prvých šesti větách skoro neuplatní svým přirozeným zpěvným tónem. Teprve poslední, sedmý reliéf přináší obsahový přelom: při plném zachování slohové jednoty zde hudba dostává náhle zjasněný výraz. Její vítězný jas není vzdálen exponovaným místům vrcholných partitur Leoše Janáčka či Bohuslava Martinů.
Jen o jeden rok mladší Ilja Hurník (nar. 1922) skladatelsky vynikl také již v chlapeckých letech. Pozoruhodná je i jeho činnost koncertního klavíristy, kritika a esejisty. Ve své tvorbě čerpal nejprve z oblasti lidové melodiky svého rodného Slezska. Vedle řady drobnějších skladeb se to projevilo zejména v baletu Ondráš a kantátě Maryka ze začátku padesátých let. Skvělou melodickou invenci mají i jeho četné písně a skladby pro děti. V druhé polovině padesátých let vytvořil řadu komorních a koncertantních skladeb neoklasického rázu. Rovněž tady projevil hlubokou hudebnost a porozumění pro svébytné zvukové a technické kvality hudebních nástrojů. Od této slohové a obsahové linie Hurníkovy tvorby, kterou charakterizuje veselé a optimistické bezprostřední muzikantství, se ostře odlišuje ještě jiná: vokální skladby na biblické texty, zaměřené filosoficky, lyricky a tragicky. Charakterizují je sešeřené či zase extaticky vypjané tóny, symbolické nápovědi a zvýšené využívání koloritu, často i orientálně působícího. Tuto linii otevírá velké oratorium Noe (1958), patří sem dále dva písňové cykly s průvodem instrumentálních ansámblů. Právě v těchto skladbách se už začínají výrazněji objevovat stopy nových technik. S předchozím neoklasicismem je pak skladatel spojuje ve skladbě Exercizi pro dechový kvintet.
Moments musicaux pro 11 nástrojů z roku 1962 je cyklus šesti drobných skladeb, ve kterých Ilja Hurník použil podnětů nových technik snad zatím nejvýrazněji. Při vší novosti zvuku je tu však jasně patrné, v jaké organické jednotě s jeho předchozí tvorbou toto dílo vzniklo. Tak hned první věta, Recitativo, přináší širokou melodickou linii, složenou z jednotlivých tónů různých nástrojů. Na první poslech budí zdání, že má dodekafonický základ. Skladatel využil některých zvukových podnětů této techniky, volil však svobodnější rozvoj hudební fantazie. S Webernem a dalšími představiteli nových technik má tato skladba společné i řešení dynamické složky: silové kontrasty a rozdíly hrají důležitou úlohu nejen mezi jednotlivými větami či většími celky, ale přímo i mezi ojedinělými tóny, zaznívajícími současně či vedle sebe. Své vyhraněné ladění mají i všechny ostatní věty, z nichž pátá, Impetuoso, zaujme vzníceným dramatickým výrazem, druhá, Con brio a zejména šestá, Presto, rytmickou i melodickou svěžestí a bezprostředním, radostným muzikantstvím, které bezpečně nabývá vrchu i v tomto díle hledačství a slohového sváru.
Marek Kopelent (nar. 1932) studoval skladbu na hudební fakultě pražské AMU u Jaroslava Řídkého. Vyšel z tradiční české muzikálnosti, tolik charakteristické i pro tvorbu jeho učitele. Ta charakterizuje jeho Jarní ouverturu pro orchestr (1954) i symfonickou báseň Satanela podle Vrchlického (1955). V drobnějších komorních skladbách z konce padesátých let se jen pozvolna vymaňoval z této původní romantické slohovosti. Rozhodný obrat přinesla až kompozice kantáty Chléb a ptáci (provedena 1964) a zejména Nénie s flétnou za zemřelou Hanu Hlavsovou (1960-61). Hana Hlavsová, roz. Webrová byla talentovaná absolventka pražské hudební vědy, která se bystrým postřehem a smyslem pro nové v hudební tvorbě druhé poloviny padesátých let vypracovala v průbojnou osobnost pražské hudební kritiky. Tragická smrt této jemné a citlivé bytosti v listopadu 1960 byla otřesem pro celou pražskou muzikantskou obec. Marek Kopelent věnoval její památce stručné dílo, v němž dokázal výrazně využít podnětů webernovské dodekafonie, nové nástrojové barevnosti i elektronického efektu. Skladba má nadto jednotnou náladu, je skutečně vyváženým uměleckým celkem. Koncertantně exponovanou flétnu provází soubor osmi dechových nástrojů (šest bicích a klavír), významnou úlohu hraje ženský sbor, zpívající na vokál beze slov. Skladba začíná tragicky stísněným úvodem. Ten vede strmou gradací k vrcholu, na němž se výrazně uplatní uměle technicky upravený zvuk. Byl získán deformací předepsaných akordů jednotlivých složek interpretačního aparátu, použitého ve skladbě jinak živě; dále tu zaznívá laděný sinusový tón elektrického generátoru. Tento komplikovaný prostředek má hlubokou obsahovou úlohu: vyvolává dojem fantistického okamžiku na přelomu mezi životem a smrtí, osudnou chvíli dramatu člověka, jehož životní okolnosti dohnaly na okraj zoufalého činu. Ženský sbor s průvodem flétny a ostatního souboru pak zpívá truchlivý žalozpěv bolesti nad zmařením života krásného člověka.
Jan Klusák (nar. 1934) absolvoval rovněž hudební fakultu AMU v Praze. Studoval u Jaroslava Řídkého a po jeho smrti u Pavla Bořkovce. Již od studentských let měl smysl pro nové v soudobě hudbě. Zvlášť blízký mu byl neoklasicismus Stravinského a Prokofjevův, zvuková bezprostřednost Honeggerova a Milhaudova. Nezapíral však ve svých dílech ani vřelou českou zpěvnost z roku skladeb Janáčkových a Bohuslava Martinů. Záhy po absolutoriu (1957) na sebe upoutal pozornost řadou komorních skladeb, třemi symfoniemi a dalšími díly. Výrazně byl ovlivněn poznáním hudby Schönbergovy a Webernovy, jejichž tvůrčích postupů začal využívat na přelomu desetiletí. Jeho Malá hlasová cvičení na slova Franze Kafky z roku 1960 byla snad první českou veřejně provedenou skladbou tohoto druhu (v listopadu 1960). I tady zůstává Klusák hluboce muzikálním skladatelem se smyslem pro citovou hloubku a osobitost hudebního projevu.
Tohoto druhu jsou i jeho I. a III. invence, zachycené na našich deskách. I. invence pro komorní orchestr (1961) pracuje webernovskou kompoziční technikou s tzv. všeintervalovou řadou. Kompoziční linie, založená na důsledné konstrukční práci, je vytvářena sledem drobných několikatónových útvarů jednotlivých nástrojů nebo jejich skupin. Skladebný celek je expresívně účinný; při vší pozornosti k detailu má dílo svou jednolitou gradaci a sui generis výrazovou bezprostřednost.
III. invence (1962) je komponována pro soubor dvanácti smyčcových nástrojů, z nichž každý je sólistou, má svůj zvláštní part. I tady pracuje skladatel webernovskou dodekafonickou technikou, celkové výrazové ladění skladby je však velmi odlišné od první invence, v níž převládaly dechy. Jemný smyčcový zvuk, jemuž dodává sólistické uplatnění všech nástrojů v mnohohlasém celku zvláštní vzdušnost, vyvolává spíše dojem jemného oparu. Podstatnou odlišností je dále skutečnost, že zde jednotlivé nástroje převážně nevpadají pouhým punktualistickým skládáním jednotlivých motivků, ale rozvíjejí se v šiřších melodických liniích. I tady je rozvoj skladebného celku řízen pevnou konstrukcí; ta zde však nevystupuje tolik do popředí. Skladatel se stal mnohem výrazněji pánem svého materiálu: záměr obsahový a jeho jemné modifikace jasně převažují nad zřetelem technickým. Klusákova III. invence je dílem dosažené tvůrčí jistoty stejně jako jiné jeho významné dílo, které vzniklo současně s ní, Variace na Mahlerovo téma pro orchestr.
99 Kč
Rok vydání
2013
Vydavatel
SUPRAPHON a.s. , SUPRAPHON a.s. (online)
Distributor
Radioservis a.s.
Kód produktu
VT 9791-2
EAN
099925979126
Celková délka
00:51:23
Interpret

Jednotlivé části

III. Invence pro smyčcové nástroje 00:05:06 20 Kč
/
Nénie s flétnou. Za zemřelou Hanu Hlavsovou 00:05:57 20 Kč
/
Recitativo 00:02:15 20 Kč
/
Con brio 00:02:27 20 Kč
/
Grazioso 00:02:48 20 Kč
/
Delicato 00:02:47 20 Kč
/
Impetuoso /att./ 00:02:31 20 Kč
/
Presto /att./ 00:02:26 20 Kč
/
I. Invence pro orchestr 00:08:35 20 Kč
/
Allegro impetuoso - Andante sostenuto 00:02:24 20 Kč
/
L'istesso tempo, poco inquieto 00:02:41 20 Kč
/
Moderato mosso - Andante sostenuto 00:04:36 20 Kč
/
Tempestoso 00:01:32 20 Kč
/
Lento cantabile 00:02:23 20 Kč
/
Solenne 00:02:55 20 Kč
/

Více