- Rok vydání
- 2014
- Vydavatel
- SUPRAPHON a.s. , SUPRAPHON a.s. (online)
- Distributor
- Radioservis a.s.
- Kód produktu
- VT 7049-2
- EAN
- 859692500032
- Celková délka
- 00:41:56
- Interpret
- Česká filharmonie, Zdeněk Mácal
Pohádka, Fantastické scherzo
Pohádka, Fantastické scherzo
Skladatelské umění Sukovo vyrůstá z domácí tradice: z instrumentalismu české kantorské hudby, z lyrické lidové písňovosti, z pastorálnosti Smetanovy, najmě však ze slovanského epiko-lyrismu Dvořákova, jako svébytná vývojová hodnota nemohlo ovšem tvůrčím způsobem nereagovat na podněty, které přinesl vývoj novější evropské hudby v dílech G. Mahlera, R. Strausse a mladého tonálního Schönberga na jedné straně, či v impresionismu Debussyho na straně druhé. Ruku v ruce s historicko-slohovými změnami umění a literatury na přelomu století nutno pochopit i Sukův blízký vztah k humanisticko-subjektivním impresím poezie Antonína Sovy, s altruistickým idejím symbolismu Zeyerova a Březinova v jeho čelných dílech, nehledě již na nový, moderně subjektivní postoj ke skutečnosti, prosazující se v autorových sborech na texty lidové poezie nebo v jeho dílech komorních a klavírních. Takové obsahové změření Sukovy celoživotní tvorby se však mohlo dovršit až po četných vývojových zákrutech a dílčích stylových proměnách.
První tvůrčí období skladatelovo je ještě poznamenáno snahou mladého komponisty vymanit se z vlivů módního tragismu a pseudoromantického sentimentu salónní hudby 80. a 90. let (např. ve třech Baladách - 1890, ve Třech písních beze slov pro klavír - 1891, v Písni lásky a ostatních klavírních kusech z op. 7 a op. 12 aj., v raných dílech komorních i v orchestrální Dramatické ouvertuře, op. 4, 1892). Jako protiváha a opora tu působí rané skladatelovo "dvořákovství", patrné v Serenádě pro smyčcový orchestr, op. 6 (1892), později v I. smyčcovém kvartetu, op. 11 (1896), i v Symfonii E dur, op. 14 (1897-99).
Druhé tvůrčí období Sukovo nesporně zahajuje scénická hudba k Zeyerově pohádce Radúz a Mahulena, op. 13 (1897-98). V tomto díle, podobně jako v dalších, které po něm následovaly (v Deseti zpěvech pro ženský sbor, op. 15, Pohádce, op. 16, Čtyřech skladbách pro housle a klavír, op. 17, Čtyřech zpěvech pro mužský sbor, op. 18, Třech zpěvech pro smíšený sbor, op. 19, v Pod jabloní, op. 20, v klavírní Svitě, op. 21, a Jaru, op. 22a, Letních dojmech, op. 22b, ve Fantazii pro housle a orchestr, op. 24, Scherzu fantastique, op. 25, v symfonické básni Praga, op. 26), skladatel postupně nalézá vlastníosobitý projev lyrický, sice ještě vycházející z linie Dvořákovy hudební řeči, nicméně se již od hudby učitele odlišující průzračně a teskně opalizujícím instrumentálním zvukem, samostatným důrazem na expresivní melodimu vášnivě rozpoutanou a v zápětí se smutně uklidňující. V naléhavém emocionálním zvrásnění symfonického toku, v zesílené harmonické barvitosti se stíny a polostíny, v modálním koloritu tóninovém prozrazuje, jak má blízko k lyrickým vizím poezie Sovovy, Kvapilovy aj., na druhé straně i k současnému symbolistnímu zahledění do všelidské tragiky.
Konečně v dílech posledního tvůrčího období se monumentalizací lidského žalu a humanisticky smírnou katarzí vyrovnává se smrtí Dvořákovou a tragickým odchodem své ženy v symfonii Asrael (op. 27, 1905-06), podobně jako v dalších velkých dílech: Pohádce léta (op. 29, 1907-09), Zrání (op 34, 1912-17), Epilogu (op. 37, 1920-33) hledá kladné vyjádření života filosoficko-symbolickou meditací nad jeho nepomíjejícími hodnotami. Ruku v ruce s etickou závažností tohoto programu se Sukova řeč v těchto dílech (stejně jako v intimních zpovědích cyklů O matince, Životem a snem, II. smyčcového kvartetu, klavírních skladeb O přátelství) dobírá úrovně vůdčích zjevů evropské hudby: Mahlera, R. Strausse, mladého Schönberga, srovnáme-li se skladebnou strukturou těchto mistrů Sukovu harmonickou vynalézavost, vyčerpávající všechny možnosti chromatické harmonie, jeho pokročilou metriku, barvitou instrumentaci, smělou imitační i neimitační polyfonii, ztajenou umně v detailně promyšleném pletivu hlasů. Typické je rovněž skladatelovo tíhnutí k volné formě s četnými přeryvy, tempovými a dynamickými výkyvy - pandán to k úsilí symbolistů o volný verš.
Pohádka, svita pro velký orchestr na motivy hudby k Zeyerově dramatické pohádce Radúz a Mahulena, op. 16 (komp. 2. 8. 1899-9. 6. 1900, prem. 7. 2. 1901), i Scherzo fantastique pro orchestr, op. 25 (komp. 1903, prem. 18. 4. 1905), spadají ještě jednoznačně do středního skladatelova období. Prvá skladba je v pořadí děl tohoto období dílem druhým, Scherzo fantastique dílem předposledním. Umožňují tudíž názorně přehlédnout výrazové rozpětí mladšího Sukova slohu, obvykle nazývaného "radúzovským". V Pohádce, čtyřdílné svitě (I. O věrném milování Radúze a Mahuleny a jejich strastech - Adagio, ma nom troppo, II. Hra na labutě a pávy - A la Polka, III. Smuteční hudba - Andante sostenuto, IV. Runy kletba a jak byla láskou zrušena - Allegro appassionato), se Suk znovu obrací k vůdčí altruistické ideji hry Julia Zeyera, vycházeje při jejím tlumočení z témat dříve již vyhotovené scénické hudby (srov. obě čelné lyrické myšlenky Prologu ke hře, hlas surem, radúzovskou polku, Vratkův popěvek, myšlenku sboru o ztracené mladosti, smuteční pochod z proměny II. dějství atd.). V díle však, na rozdíl od dikce předcházející scénické kompozice, svět epicko-lyrických radúzovských myšlenek přetavuje programně symfonickou výstavbou v novou, expresivně prohloubenější výpověď. Symfonizací témat se jejich epicko-lyrický intonační charakter začleňuje ještě pevněji do slohového repertoáru Suka středního období, aby napříště tvořil bezpečnou základnu dalším dílům vznikajícím v tomto období.
Scherzem fantastique (pracovaném v obvyklé velké třídílné formě "da capo" - Allegro vivace, g moll) skladatel připomíná, jak je v radúzovském slohu silně přítomna tradice hudby jeho učitele Dvořáka. Avšak právě i na tomto díle, celé období již uzavírajícím, pociťujeme Sukův vlastní, slovansky vřele cítěný epiko-lyrismus; o Dvořáka se sice opírá jako o základ, odtud ovšem se samostatně domýšlí ve sféře nové autorovy expresivní melodiky, sytě barevně opalizujícího harmonicko-tonálního myšlení i instrumentace. Jako doklad stačí připomenout pobočnou myšlenku prvého dílu skladby, v závěru scherza reprizovaného přednášenou zprvu ve violoncellech, pak v houslích, nebo hudbu středního dílu scherza. Tyto samostatné a čistě sukovské slohové kvality především dokumentuje ústřední myšlenka kompozice, připomínající emocionálně zvrásněným neklidným výrazem Fantazii pro housle a orchestr, op. 24, jedno z nejhlubších děl střední periody skladatelova vývoje.
Dr. Zdeněk Sádecký
- Rok vydání
- 2014
- Vydavatel
- SUPRAPHON a.s. , SUPRAPHON a.s. (online)
- Distributor
- Radioservis a.s.
- Kód produktu
- VT 7049-2
- EAN
- 859692500032
- Celková délka
- 00:41:56
- Interpret
- Česká filharmonie, Zdeněk Mácal
Jednotlivé části
| O věrném milování Radúze a Mahuleny a jejich strastech (Adagio, ma non troppo) | 00:09:57 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Hra na labutě a pávy (A la polka) | 00:04:11 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Smuteční hudba (Andante sostenuto) | 00:07:31 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Runy kletba a jak byla láskou zrušena (Allegro appassionato) | 00:07:37 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Fantastické scherzo pro orchestr, op. 25 | 00:12:40 | |||
/ |