- Rok vydání
- 2014
- Vydavatel
- SUPRAPHON a.s. , SUPRAPHON a.s. (online)
- Distributor
- Radioservis a.s.
- Kód produktu
- VT 7142-2
- EAN
- 099925714222
- Celková délka
- 00:55:03
- Interpret
- Různí interpreti
Blow, Purcell: Welcome Ev'ry Guest
Blow, Purcell: Welcome Ev'ry Guest
Ostrovní Anglie prodělala v 17. století těžké společenské konflikty a otřesy. Padla i hlava panovníka a později, po obnově královské moci, ležela na druhé straně mrtvá těla republikánských vůdců. Hudba, divadlo a společenské zábavy, jimž puritáni nepřáli, ovšem ožily s návratem království nebývalou měrou. Obnovený královský dvůr (1660) se znovu ujal úlohy hlavního hudebního mecenáše a přál si dohonit vše zameškané, co bylo možno vidět a slyšet na dvoře nádherymilovného Ludvíka XIV. ve Versailles a co přinášeli italští hudebníci. Mezi kompozičními příležitostmi, které londýnský dvůr nejraději domácím skladatelům skýtal, byly na prvním místě holdovací kantáty, hodily se při králových či královniných narozeninách, ale i při jejich návratech z letních pobytů, z dostihů atd.
Podobnými kantátami byl v Londýně každoročně slaven listopadový svátek patronky hudebníků sv. Cecilie. Nejpočetnější kompoziční objednávky menších skladeb, zvláště veselých společenských písní, se však hrnuly z prostředí šlechty, patriciátu a obchodnických zbohatlíků z řad měšťanstva. Vždyť nahlížíme do doby, kdy Londýn nesmírně bohatl zisky z kolonií, z obchodu s černochy, z rozvíjejícího se bankovnictví atd. Své potěšení z životní přízně chtěli úspěšní Londýňané náležitě oslavit ve svých krásných domech i hudbou a zpěvem. Anglická píseň prožívala svou velkou éru.
John Blow (1649-1708) a Henry Purcell (asi 1659-1695) patřili k nejvýznamnějším autorům tohoto hudebního druhu barokní éry. Oba svou profesionální hudební kariéru spojili s londýnským dvorem a s královskou kaplí (Chapel Royal) a s Westminsterským opatstvím. Oba byli v královských službách jako varhaníci, skladatelé a správcové sbírek hudebních nástrojů; v tomto posledním úřadě následoval Blow - původně Purcellův učitel - svého žáka. Genialita předčasně zemřelého Purcella nalezla plné uplatnění především v jeho hudebnědramatické tvorbě (opera Dido a Aeneas ad.), ale i příležitostných kantátách a písních dokázal tento potomoek mohutně rozvětveného hudebnického rodu vytvořit - navzdory problematické hodnotě zhudebňovaných textů - skladby plné půvabu.
Předkládaný výběr písní obou autorů chce ukázat jejich námětovou, výrazovou a tvarovou pestrost. Jestliže Blowovy písně jsou převážně milostného rázu, nikdy nesklouzávají do sentimentality, jsou spíše hrou, jejíž pravidla i kostým pocházejí od Ovidia. Purcellův tvůrčí záběr je širší, některé zpěvy ostatně pocházejí z jeho divadelních "masques" (první dvouzpěv byl v originálu určen "větérkům" - aerial spirits). Působivé lamento střídá klid a kouzlo jasné noci, zpěvy milostné a oslavné. Vokální part stojí vždy v popředí, žádá si jasnou dikci, temperamentní projev, přesnost a charakteristický "anglický zvuk".
Tomislav Volek
- Rok vydání
- 2014
- Vydavatel
- SUPRAPHON a.s. , SUPRAPHON a.s. (online)
- Distributor
- Radioservis a.s.
- Kód produktu
- VT 7142-2
- EAN
- 099925714222
- Celková délka
- 00:55:03
- Interpret
- Různí interpreti
Jednotlivé části
| Welcome Ev'ry Guest (Buď vítán každý host), část prologu, z Ode On St. Cecilia's Day (Ceciliánské ódy) | 00:04:17 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Ah, Heav'n! What is't I Hear? (Ach, nebesa! Cože to slyším?), z Ceciliánské ódy (The Glorious Day Is Come, Den slavný nadešel) | 00:03:11 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Loving Above Himself (Miluje víc, než sebe sama), (Poor Celadon, He Sighs; Ubohý Celadon, on vzdychá) | 00:03:56 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| If I My Celia Could Persuade (Kdybych svou Célii moh' přesvědčit) | 00:02:51 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Amphion Anglicus | 00:03:09 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Why Weeps Asteria? (Proč Asterie lká?), (A Singl Song, Píseň sama sobě) | 00:03:55 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| The Spheres, Those Instruments Divine (Sféry, ty božské nástroje), z Ceciliánské ódy (The Glorious Day Is Come, Den slavný nadešel) | 00:02:08 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Hark! How The Waken'd strings Resound (Slyš, jak probuzené struny zní), z Ceciliánské ódy (Begin the Song, Započni ten zpěv) | 00:02:52 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| 3. dějství: Ah! How Happy Are We (Ach, jak jsme šťastni) | 00:02:06 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Sighs for Our Late Sovereign, King Charles II. (Vzdechy za našeho zesnulého panovníka, krále Karla II. | 00:06:50 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| So! When the Glitt' Ring Queen of Night (Až zářná královna noci) | 00:04:29 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| In Vain The Am'rous Flute (Marně milostné flétny hlas) | 00:05:18 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Yes, Daphne (Ano, Dafne) | 00:03:37 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Crown the Altar (Vložte korunu na oltář) | 00:02:33 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| After War's Alarms Repeated (Po opětovných válkách) | 00:03:51 | 20 Kč | ||
/ |
Více