- Rok vydání
- 2015
- Vydavatel
- SUPRAPHON a.s. , SUPRAPHON a.s. (online)
- Distributor
- Radioservis a.s.
- Kód produktu
- VT 7178-2
- EAN
- 099925717827
- Celková délka
- 01:41:26
Rejcha: Lenora, Tři fugy pro sbor, Harmonie sfér..
Rejcha: Lenora, Tři fugy pro sbor, Harmonie sfér..
Z komentáře k původnímu supraphonskému albu 2LP 11 0084-1 932 z roku 1988:
Mezi umělce, v jejichž tvorbě se prolínají kompoziční znaky pozdního klasicismu a nastupujícího romantického slohu, se na přelomu 18. a 19. století vřadil český skladatel Antonín Rejcha.
Rejchova tvorba má již od prvních skladeb z mládí řadu charakteristických znaků, z nichž nejtypičtější je přizpůsobování barokních forem dobovému hudebnímu cítění,
jež vyjádřil nejprve ve svých 36 fugách pro klavír a v teoretickém spisu, v němž své zásady vysvětlil a zdůvodnil, dále pak časté užívání složených taktů a nepravidelného metrického členění,
záliba v dechových nástrojích nebo spojování hudby s pohybovým uměním ve snaze o jasnější vyjádření obsahu nebo myšlenky skladby.
Mezi díly, v nichž Rejcha s promyšlenou odvahou překračoval kompoziční i estetické normy hudby jeho slohového období, zaujímá výjimečné místo vokálně instrumentální skladba na text balady
Gottfrieda Augusta Bürgera s názvem Bürgers Lenore, ein grosses musikalisches Gemälde mit Recitativen, Arien und Chören.
V této monumentální kompozici, uvedené rozsáhlou ouverturou vyjadřájící city a nepokoj Lenory a v níž kromě orchestru, kvarteta sólistů a sboru předepsal v jednom instrumentálním čísle
účinkování tanečního souboru a pantomimy, je velká úloha svěřena sborům, v orchestru pak dechovým nástrojům.
Lenora, zkomponovaná ve Vídn i v letech 1805-1806, vzbudila nevoli vídeňské cenzury, ale také značný zájem mezi hudebníky, obdivoval ji i Beethoven, který doporučoval její provedení.
Skladba je odvážná nejen námětem, ale hlavně přesvědčivým hudebním vyjádřením nálady a atmosféry baladického děje, vášnivosti i dojemného žalu Lenory i vítězné ničící Vilémovy síly.
Orchestrální doprovody, mezihry a samostatná čísla, v nichž Rejcha užívá četných imitací a chromatických chodů v melodii, jsou zvukomalebné, místy i přesvědčivé programní v líčení přírodních jevů
nebo duševních stavů jednajících osob, a to v době, kdy estetika programní hudby nebyla ještě nikým vyjádřena ani teoreticky, ani prakticky.
Můžeme jen litovat, že v době vzniku Lenora po zákazu jejího provedení ve Vídni nemohla být pro prudký vývoj válečných událostí hrána ani v Liipsku, kam Rejcha zajel, aby jinabídl k provedení.
Byla by cenným impulsem k vývoji hudby raného romantismu.
Na čtvrté straně dvoudeskového kompletu jsou nahrávky Rejchových instruktivních příkladů různých typů sborové sazby, jež byly vybrány z jeho učebnice skladby (Traité de haute composition musicala).
Jsou ukázkou Rejchovy schopnosti teoretický výklad doprovodit rozsáhlou praktickou ukázkou.
Žádný z těchto instruktivních příkladů Rejcha nezaradil mezi své skladby, jsou však dokladem, jak velkou péči věnoval své činnosti pedagogické.
První, třetí a čtvrtý příklad je v učebnici uveden bez textu, v originálním znění je tedy z těchto tří nahrán příklad čtvrtý.
- Rok vydání
- 2015
- Vydavatel
- SUPRAPHON a.s. , SUPRAPHON a.s. (online)
- Distributor
- Radioservis a.s.
- Kód produktu
- VT 7178-2
- EAN
- 099925717827
- Celková délka
- 01:41:26
Jednotlivé části
Album 1 | |||||
---|---|---|---|---|---|
| Díl první. Předehra (líčí Lenořin spánek a poté sen plný zoufalství) | 00:10:39 | |||
/ | |||||
| Recitative. Lenore fuhr ums Morgenrot empor aus schweren Träumen (Recitativ. Lenoru ráno vzbudil sen...) | 00:00:34 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Allegretto un poco andante. Er war mit König Friedrich's Macht (On táhl s králem Friedrichem) | 00:00:49 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Allegro moderato. Der König und die Kaiserin (Král s císařovnou zkrotí zlost) | 00:04:32 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Recitative. Ach, aber für Lenoren war Gruss und Kuss verloren (Recitativ. Ach, Lenka marně čeká) | 00:01:47 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Andante. Die Mutter lief wohl hin zu ihr (Ji matka zří a jde hned k ní) | 00:01:27 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Duetto. O Mutter, Mutter! Hin ist hin! (Ó matko, má milá máti) | 00:06:22 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Recitative. So wütete Verzweifelnung ihr in Gehirn und Adern (Recitativ. Tak zoufalost jí pronikla) | 00:01:45 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Lento un poco andante. Und aussen, horch: ging's trap, trap, trap (A venku slyš zvuk: dup, dup, dup) | 00:01:27 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Duetto. Andante. Holla, holla! Du auch mein Kind! (Zda spíš, či bdíš? Spěš otevřít) | 00:05:23 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Arioso. Allegro un poco andante. Schön Liebchen, schürzte, sprang und schwang sich auf das Ross behende (Teď milá sukni vykasá a vyšvihne se prudce) | 00:01:31 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Allegro assai. Finale primo atto. Und hurre, hurre, hop, hop, hop! (A cvalem hopla, hopsasa) | 00:02:20 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Part two. Recitative. Was klang dort für Gesang und Klang? (Díl druhý. Recitativ. Jaký zvuk? Odkud zpěv ten zní?) | 00:01:06 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Adagio. Last uns den Leib begraben (To tělo pochováme) | 00:03:10 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Allegro moderato. Der Sarg und Totenbahre trug (Už kráčí pochod smuteční) | 00:03:16 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Recitative. Still Kland und Sang. Die Bahre schwand (Recitativ. Je ticho zas, pryč máry jsou) | 00:00:27 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Allegro assai. Und immer weiter, hop, hop, hop! (Dále jen hopla, hopsasa) | 00:02:09 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Am Hochgericht tanzt... (Tanec duchů. Kol šibenice v tanci) | 00:04:53 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Allegro assai. Und weiter, weiter, hop, hop, hop! (Stále dál, hopla, hopsasa) | 00:02:12 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Allegretto. Recitative. Rap! Rap! Mich dünkt, de Hahn schon ruft (Recitativ. Hop! Hop! Než kohout zavolá) | 00:01:45 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Recitative. Rasch auf ein eisern Gittertor (Recitativ. Na vrata padne koně stín) | 00:00:34 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Andante molto sostenuto. Es blinken Leichensteine (On hřbitovem se řítí) | 00:00:39 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Recitative. Ha sieh! Im Augenblick (Recitativ. A hle! A hle! Ó hrůza hrůz!) | 00:00:48 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Árie. Allegro moderato. Hoch bäumte sich, wild schnob der Rapp (Výš divoký vzpíná se kůň) | 00:02:39 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Andante con moto. Geheul! Geheul! Aus hoher Luft (Co hřmí? Co hřmí tam v nebesích?) | 00:02:04 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Pantomima. (Am Hochgericht tanzt) Tanec duchů (att.) (Pantomima. Am Hochgericht tanzt) | 00:05:00 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Recitative. Nun tanzten wohl bei Mondenglanz (Recitativ. Při svitu luny duchové) | 00:00:27 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Lento poco andante. Geduld! Geduld! Wenn's Herz auch bricht (Žal svůj nes, duše ubohá) | 00:03:42 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Finale. Thunderstorm (Finále. Bouře) | 00:03:43 | 20 Kč | ||
/ | |||||
Album 2 | |||||
| Allegro Ó slunce jasné | 00:02:00 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| (Andante) Lásko, krásný plameni | 00:03:56 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Allegro Vzývám tě, vzývám, matko Země | 00:02:30 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Le peuple saint a frémi d'allégresse (Svatého národa dotkla se radost) (Le peuple saint a frémi d'allégresse) | 00:02:55 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Já letím s tebou k oblakům | 00:04:18 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Fuga ve třech oktávách | 00:03:45 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Hoch, wie orgelt, wie brausst die Aeols Harfe | 00:04:52 | 20 Kč | ||
/ |
Více