- Rok vydání
- 2018
- Vydavatel
- SUPRAPHON a.s. , SUPRAPHON a.s. (online)
- Distributor
- Radioservis a.s.
- Kód produktu
- VT 0669-2
- EAN
- 099925066925
- Celková délka
- 00:44:29
- Interpret
- Naďa Šormová
Naďa Šormová (Smetana, Dvořák, Janáček, Pauer, Mozart, Gounod, Čajkovskij, Charpentier, Puccini
Naďa Šormová (Smetana, Dvořák, Janáček, Pauer, Mozart, Gounod, Čajkovskij, Charpentier, Puccini
NAĎA ŠORMOVÁ (*24.4.1938) je z těch umělkyň, které stoupají na pěvecký Parnas obezřele, neuspěchaně, ale cílevědomě a s velkou dávkou vnitřní kázně a umělecké odpovědnosti. Oblouk jejího vývoje je zajímavý a není zdaleka ukončen. Ale už tak představuje tato sólistka opery Národního divadla v našem hudebním životě pojem. Je synonymem tvrdé práce na sobě a stálého utváření syntetické osobnosti operního jeviště. V dnešním životě operního pěvce, jehož mohou nabídky mimodivadelního působení svést k jevištní rutině, je Šormová pěvkyní, která si nic neslevuje a nezná umělecké kompromisy. Do své umělecké dráhy si přinesla světlejší barevný fond se sopránovým rozsahem a těžištěm ve vyšší poloze. Po absolvování Pražské AMU byla již s dobrým technickým vybavením angažována do plzeňské opery, kde působila v letech 1963-66...Šormová byla v Plzni s to prvotřídně odvést tak odlišné role, jakými jsou Luisa Millerová, Leonora v Trubadúru, Mařenka, Traviata, Liška Bystrouška, Barče i Marcelina ve Fideliu. Pěvecky tam doslova zazářila a po třech letech se stala členkou souboru naší první scény. V Národním divadle pak nastal další vývoj jejího pěvectví i operního herectví. Dnes je pěvkyní, která má vše, co operní posluchač, zhýčkaný zahraničními nahrávkami oceňuje: Voluminézní fond, krásně znějící neomylné výšky, schopnost dynamického odstínění až k plynulému stažení do pianissima, perličkovou brilanci staccat, ale současně i legátový belcantový oblouk romantické i veristické melodiky. S tímto souhrnem pěveckých vlastností se u ní spojuje diferencovaný výraz od elegantní graciéznosti Karoliny přes výbušnou jásavost Jitky až k tklivě vroucí Mařence či Vendulce. Vrcholnými kreacemi N. Šormové z českého repertoáru jsou vedle Mařenky, Vendulky, Blaženky a Karoliny i Jenůfa, Liška Bystrouška a Hedvika z Čertovy stěny. Pěvecký šarm i zvukovou poddajnost uplatňuje N. Šormová s úspěchem v postavách mozartovských. Na desce uslyšíte prvou árii Fiordiligi z Cosi fan tutte, ale diváci znají Šormovou i z jiných rolí oper W. A. Mozarta, například jako Papagenu, Despinu i Blondu. Její Asterie v Myslivečkově barokní opeře Tamerlan byla vysoce oceněna i zahraniční kritikou. Svět hudebního romantismu má v Šormové stylovou interpretku, která rozumí romantickému espresivu, ale nikde neupadá do laciného efektu. Na desce zastupuje tuto část jejího repertoáru duet Taťány s Oněginem. Setkáváme se tam s áriemi z veristických oper (s brilanci Musettinou) i velkých postav francouzských oper (Louisa, Markétka). Soudobá česká tvorba je pak zastoupena ukolébavkou z Pauerovy Zuzany Vojířové....
Jiří Pávek
- Rok vydání
- 2018
- Vydavatel
- SUPRAPHON a.s. , SUPRAPHON a.s. (online)
- Distributor
- Radioservis a.s.
- Kód produktu
- VT 0669-2
- EAN
- 099925066925
- Celková délka
- 00:44:29
- Interpret
- Naďa Šormová
Jednotlivé části
| 2. dějství - výstup 7: Hlásej, ptáčku, hlásej (Skřivánčí píseň) | 00:02:02 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| 3.dějství - árie Mařenky | 00:05:53 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Za štíhlou gazelou /1. děj./ | 00:04:00 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| Ukolébavka | 00:03:21 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| 3.dějství, 12.výstup: Odešli...Jdi také | 00:03:15 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| 1.dějství - árie Fiordiligi | 00:04:19 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| 3.dějství - árie Louisy | 00:04:54 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| 2.dějství - árie Musetty | 00:02:20 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| 3.dějství - árie Markétky | 00:03:41 | 20 Kč | ||
/ | |||||
| 3.dějství - árie Taťány a Oněgina | 00:10:44 | |||
/ |
Více