- Rok vydání
- 2018
- Vydavatel
- SUPRAPHON a.s. , SUPRAPHON a.s. (online)
- Distributor
- Radioservis a.s.
- Kód produktu
- VT 0458-2
- EAN
- 859692504582
- Celková délka
- 00:52:21
- Interpret
- Český komorní orchestr, Josef Vlach
Král Artur, Královna víl
Král Artur, Královna víl
V dějinách hudby existují látky, témata, náměty, texty, které se staly příslovečnými jak díky své nesnadné hudební uchopitelnosti..., tak díky neobvykle četnému zájmu o jejich zhudebnění...HENRYHO PURCELLA (1658/59-1695), skladatele jeho Veličenstva anglického krále, varhaníka westminsterského opatství, varhaníka královské kapely, autora deseti dramatických děl, kantát, skladeb církevních i instrumentálních, autora současně plodného i úspěšného, který během svého krátkého života dosáhl známosti a poct a který ještě dnes udivuje jak množstvím skladeb, tak pozoruhodnou kompoziční mnohostranností, tak nespornou kompoziční úrovní, charakterizoval co do jeho místa v dějinách anglické hudby Romain Rolland takto:"...Purcell se ztratil v Händelovi, jako se jiné prameny ztrácejí v řece. Právem má však tolik poezie, kolik řeka nemá a mít nemůže..." Opera Didó a Aeneas, semiopery a "masques" - dobové alegorické moralizující výjevy (do těchto žánrů patří mj. Královna víl, Bouře a Timon Athénský podle Shakespeara, Dioklecián, Král Artur, Indiánská královna, Prorok ad.) a dramatické hudby k dílům nejrůznějšího druhu (např. Donu Quijotovi, Králi Richardovi II., Amfitryonu apod.) ukazují tehdejší možnosti dramatických hudebních žánrů a odkazují k dobové jevištní praxi...není proto divu, že to byla právě rozvíjející se opera, hledající svůj umělecký tvar a funkci, jež se stala reprezentativním žánrem tohoto století. Živila se dramatem na jedné straně a potřebou "životního divadla" na straně druhé. Korunovace byly jednou z takových příležitostí a je proto zákonité, že si v duchu tehdejší doby operu žádaly. Tak i Král Artur a Královna víl (adaptace Snu noci svatojánské) souvisejí s oslavnými příležitostmi, na které období restaurace v Anglii bylo bohaté. Obě Purcellovy semiopery bývají datovány k roku 1692...Obě díla patří k typu "masque": autor v nich usiloval o hudební vystižení charakteru a situací. Co do dramatičnosti hudebního uchopení bývají přirovnávána k Purcellovu stěžejnímu dílu - opeře Didó a Aeneas. Přesto oběma semioperám chybí celková jednota: ač mají předehry, tance zpěvy, dramatické monology a sbory, nejsou v pravém smyslu slova operami...
Jarmila Doubravová
- Rok vydání
- 2018
- Vydavatel
- SUPRAPHON a.s. , SUPRAPHON a.s. (online)
- Distributor
- Radioservis a.s.
- Kód produktu
- VT 0458-2
- EAN
- 859692504582
- Celková délka
- 00:52:21
- Interpret
- Český komorní orchestr, Josef Vlach
Jednotlivé části
| Overture | 00:02:51 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Air | 00:01:47 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Hornpipe | 00:00:41 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Song tune (popěvek) | 00:02:17 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Air | 00:00:47 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Chaconne | 00:06:35 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Prelude | 00:02:24 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Hornpipe | 00:00:59 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Overture | 00:03:08 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Air | 00:01:33 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Rondeau | 00:01:03 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Prelude | 00:01:44 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Entry Dance (Vstupní tanec) | 00:01:43 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Hornpipe | 00:00:56 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Dance for the fairies (Tanec víl) | 00:01:26 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Chaconne | 00:05:36 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Air (druhá hudba) | 00:02:06 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Jig (nápěv z 1. dějství) | 00:01:25 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Prelude | 00:02:12 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Dance for the Followers of Night (Tanec následovníků moci) | 00:02:00 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Air (nápěv ze 4. dějství) | 00:01:06 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Dance for the green men (Tanec elfů) | 00:02:03 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Monkeys' Dance (Tanec opic) | 00:01:18 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Air (nápěv ze 2. dějství) | 00:01:54 | 15 Kč | ||
/ | |||||
| Air | 00:02:47 | 15 Kč | ||
/ |
Více