Hudba Debussy, Novák, Železný
Rok vydání
2024
Vydavatel
SUPRAPHON a.s. , SUPRAPHON a.s. (online)
Distributor
Radioservis a.s.
Kód produktu
VT 1757-2
EAN
099925175726
Celková délka
00:47:49
Interpret

Debussy, Novák, Železný

Debussy, Novák, Železný

Komentář Jaroslava Jelínka k původnímu LP albu 8111 0061 "Dagmar Šimonková Debussy, Novák, Železný" vydanému Pantonem v roce 1979 a nyní vycházejícímu v Supraphonu poprvé digitálně:
DAGMAR ŠIMONKOVÁ patří dnes již k vyhraněným typům české klavírní školy. Nezapře perfektní vyškolení z třídy prof. Františka Maxiána, neboť vládne spolehlivou technikou širokého rejstříku, v němž bohatá odstíněnost úhozová a pozoruhodná schopnost přirozeného agogického oživování hudební tkáně netvoří položku z nejposlednějších. Šimonková upozornila na sebe v neposlední řadě svým smyslem pro klavírní miniaturu. Zejména v interpretaci Fibichových Nálad, dojmů a upomínek projevila velké mistrovství. Umí hrát Fibicha barevně jako málokterý pianista. Disponuje širokou škálou klavírního úhozu i velkými nuancemi dynamickými, vytříbenou pedalizační technikou a zejména umí všechnu tu techniku znamenitě a promyšleně pospojovat za účelem dosažení právě té a nejiné barvy. Všechno to bohatství techniky klavírního úhozu, jímž disponuje, užívá pak s vrozeným citem pro míru lyrického mikrokosmu, takže její romantický přednes nepůsobí neúnosným patosem ani falešným, vnějškovým bombastem. Romantickou notu svého založení nezapře Šimonková ani v interpretaci Eklog Vítězslava Nováka a dokonce ani v předloženém výběru ze svého podání Debussyho. Debussyho si zvykli mnozí pianisté, zejména západní, dnes hrát s vytříbeným, až chladným intelektuálním rozmyslem, v němž si barevné kouzelnictví podává ruku s racionálně promyšlenou a domyšlenou technikou. Výsledkem bývá zvuková krása, jež trochu studí svým „čistě nazíravým“ přístupem. Ne tak Šimonková. Hraje i Debussyho s maximální „osobní zaangažovaností“, přinášejíc více expresi než impresi. Přesvědčují nás o tom hned první tóny Prélude ze Suity Bergamasque, rubatově odvážné agogické finesy Menuetu i Passepied, romanticky zlyričtěné podání Claire de lune, ostré dynamické kontrasty preludia La Puerta del Vino, virtuózně vyšperkovaná dynamika a rytmika preludia Géneral Lavine – excentrique, pasážová brilance preludia Feux d´artifice a vůbec celkově nad „obvyklou debussyovskou míru“ nadnesená dynamika. Šimonková hraje Debussyho netradičně, což bude možná některé posluchače šokovat, ale přemýšlivému milovníkovi tohoto francouzského mistra otevře k němu nový přístup, tak trochu předznamenaný ostřejším životním rytmem naší doby. Dramaturgickým výběrem zůstala Šimonková věrná své dobré pověsti objevitele a propagátora české klavírní hudby. O Fibichovi byla již řeč, ale Šimonková objevuje dnešním posluchačům i V.J.Tomáška, hraje s oblibou klavírní skladby Smetanovy, hraje Suka i Nováka a nezanedbává ani českou klavírní tvorbu soudobou. Svědčí o tom i její nastudování 4 polek Lubomíra Železného, jež nezůstaly své martinůovské inspiraci nic dlužny ani svou nástrojově vděčnou a moderní idealizací české polky. Její podání je žánrově velmi výstižné v tom, jak spojuje tanečnost intonace s nerozlučným atributem radostného životního pocitu, pro nějž si tento český tanec kdysi oblíbil již Bedřich Smetana.
69 Kč
Rok vydání
2024
Vydavatel
SUPRAPHON a.s. , SUPRAPHON a.s. (online)
Distributor
Radioservis a.s.
Kód produktu
VT 1757-2
EAN
099925175726
Celková délka
00:47:49
Interpret

Jednotlivé části

Prélude 00:04:48 15 Kč
/
Menuet 00:04:38 15 Kč
/
Clair de lune 00:04:20 15 Kč
/
Passepied 00:03:31 15 Kč
/
III. Vinná brána 00:03:14 15 Kč
/
VI. Generál Lavine - výstředník 00:02:38 15 Kč
/
XII. Ohňostroj 00:04:20 15 Kč
/
Allegretto 00:02:50 15 Kč
/
Jarní píseň (Allegro con anima) 00:02:53 15 Kč
/
Andantino inocente 00:02:41 15 Kč
/
V národním tónu (Andante tranquillo) 00:04:03 15 Kč
/
I. 00:02:09 15 Kč
/
II. 00:02:26 15 Kč
/
III. 00:01:43 15 Kč
/
IV. 00:01:35 15 Kč
/

Více